הבדלים בחוקי נהיגה בפולין. מה השוני ולמה אנחנו לא רגילים ?
הרגלי נהיגה בפולין הם די זהים להרגלי נהיגה באירופה המערבי, אך יש שוני לא קטן בין נהיגה בישראל לבין נהיגה בפולין. מניסיון רב שנים כנציג חברות ההשכרה הפולניות לשוק הישראלי צברתי מאגר נתונים של סיטואציות בהם היתי מעורב . לרוב סיטואציות מאוד לא נעימות אך די טיפוסיות ולכן אני מוצא לנכון להוציא “תזכיר זהירות” לכל אחד שבא לפולין.
אין לי סמכויות או ידע נדרש כדי להעביר את החומר בצורה רשמית ( אני לא שוטר תנוע כאן ולא מוסמך לפרש חוקים או ללמד נהיגה) אך ברצוני לחדד נושאים מסוימים. סה”כ כל אחד שמחזיק ברישיון נהיגה צריך לדעת את זה, וזה לא משנה אם הוא נבחן בארץ או מחזיק ברישיון מאחד המדינות של האיחוד הארופי.
תמרורי תנועה בפולין אשר לא בשימוש בישראל
- תמרור של דרך הראשי
תמרורים מסוג זה לא נראים בכבישי ישראל, לכן כל אחד שנבחן בתאוריה בקורס נהיגה שכח את התמרורים וחשיבותם יום לאחר המבחן 😊. למה אני מתחיל מהם ? – כי בפולין יש המון צמתים לא מרומזרים והתמרורים האלו מסדירים את כל הנושא של מתן זכות קדימה בצומת.
משמעות של התמרורים האלו – רמזור ! שימו לזה לב , מאוד חשוב.
מי שנוסע בכביש ורואה תמרור כמו בתמונה עליונה משמאל – סימן שהוא נמצא על הכביש הראשי ( ביחס לכבישים אשר מתחברים אליו) וכל עוד הוא לא רואה תמרור שהקטע שיש לו זכות קדימה מסתיים כל הרכבים שמגיעים ונכנסים לתנועה – צריכים לתת לכם זכות קדימה.
לפעמים, מופיעים בצמתים תמרורים כמו תמרורים T-6a – T6d והם מאותתים לכם איך תהיה המסלול של “כביש הראשי” ביחס לכבישים אחרים בצומת.
שימו לב ותבינו משמעות של תמרור T-6a \ T-6d
אדגים בתמונות סיטואציות והנושא יהיה מובן יותר :
זה אומר שאני נמצא בדרך הראשי, לפני צומת בו דרך הראשי ממשיך שמאלה. מבחינתי זה אומר, שבצומת (במידה ואני נוסע עם דרך הראשי) אני ממשיך שמאלה מבלי לתת זכות קדימה לאף אחד, אפילו ויהיה רכב שבא ממול. למה ? כי אני נוסע על הדרך הראשי והוא בא להכנס לדרך הראשי מכביש משני.
נוסע מספר 1 ומספר 4 נוסעים על הדרך הראשי ( ממול נוסע 1 יש תמרור).
הראשון נוסע נוסע 2 (חשמלית) כי יש לו אור ירוק. כשלנוסע 1 ו 4 אור הרמזור יתחלף לירוק – הם נוסעים והרכב מספר 3 יצא לדרך אחרון.
כאן חשוב ה”משחק” של רוכב אופניים, רכב 4 ו 3 . מי נוסע ומי נותן זכות קדימה ולמי.
- תמרור “אבזם רוכסן“
די בטוח שכאן אין מה להרחיב, רק ששימו לב – בשביל הפולנים (אירופאים) זה לא תמרור בגדר המלצה – זה תמרור מחייב !
- פנייה שמולה בצומת מרומזר
חברים, זה הנושא אולי ה”כהוב” ביותר לנהג ישראלי באירופה. אנחנו רגילים שכשיש לנו אור ירוק ברמזור אנו נוסעים גם ישר וגם פונים שמולה מבלי לשים לב ובלי לחשוד שיכול לבוא רכב ממול.
באירופה זה לא כך. ברוב הרמזורים, בפנייה שמולה תנועה שבא ממול לא עוצרת וממשיכה לזרום, לכן, חשוב מאוד לתת זכות קדימה לרכב שבא ממול .
מצאתי איורים כדי להמחיש את הסיטואציה האפשרית :
שימו לב – באיור השמלי צומת לא מרומזר . רכב צהוב למשל, לפני ביצוע פנייה שמולה צריך גם לתת זכות קדימה שרכב שבא ממול.
עוד דוגמה חשובה לדעתי :
רכב שמאותת לפניה שמולה חייב לתת קודם כל זכות קדימה לרכב הצהוב שבא ממולו ולאחר מכן לתת זכות קדימה לרכב אדום שפונה ימינה. מאוד חשוב להבין שגם מעבר החצייה מייד לאחר הפניה יהיה לטובת הולכי רכבל.
לכן, תקפידו בבקשה לא לצאת לצומת עמוס ולהיזהר מיד עם יציאה מהצומת מהולכי רגל ונוסעי אופניים וקורקינטים.
- חשמלית
משהו שהוא בכלל לא קיים ברחובות ישראל ולכן כל מי שלא מכיר את הכלי תחבורה זה ראה הוזהרתם – הוא לא יכול לבלום בפתאומיות, יש צמתים בו חשמלית יכולה לפנות ולכן שימו לב אך הוא מאותת. בדרך כלל יש לו זכות קדימה מול כלי תחבורה אחרים.
עוד משהו ששווה להיות מודע אליו – זה שלפעמים קווי חשמלית עוברים באמצע הרכוב ולא מהצדדים ולכן כשחשמלית עוצרת בתחנה ומורידה ומעלה אנשים – חייבים לעצור לגמרי ולתת לו לסיים ולהתחיל לנסוע עם דלתות סגורות.
איור הבא ימחיש לכם את הסיטואציה טוב יותר מאלף מילים :
הרגלי התנהגות בכבישי אירופה
- להיות מנומסים ואדיבים, לתת לנהגים אחרים הזדמנות להשתלב
- להשתמש בצפירה של הרכב רק במקרים חריגים מאוד . שימו לב כמה שקט אפילו בכבישים של עיר גדולה
- לשים לב לנוסעי אופניים והולכי רגל. הם די רגילים לנהגים מנומסים וכשהם הולכים על מעבר חצייה לפעמים אפילו לא בודקים האם אתם שמתם לזה לב.
- אפילו בפקק או ברמזור – לא לחנות על סימן של הולכי רגל
- רמזורים בפולין ממוקמים כך שאותם לא רואים אם אתם נמצאים ממש מתחתיו, לכן , לשים על זה לב ולעצור כמה מטרים לפני הרמזור כך שהוא יהיה נראה לכם.
- לא לצאת לצמים עמוסים
- להבהב עם האורות – סימן שאתן נותנים למישהו זכות קדימה. להבהב עם האורות לרכב שבא ממול – זה גם להתריע על סכנה ( משטרה למשל או תעונה שיש לפנו). אישית אני כמעת גרמתי לתעונה כאשר הבהבתי לרכב שבא ממול כדי להזהיר על כך שאני פונה שמולה והוא קיבל את זה כהזמנה להמשיך במסלול מבלי לבלום כי חשב שאני נותן זכות קדימה
- להפעיל אורות חירום ( כפתור עם משולש האדום) – זה גם להגיד “תודה” או לבקש סליחה מנהגים אחרים וזה גם להזהיר את הרכב שבא מאחוריך על זה שאתה בולם. משתמשים בזה הרבה במקרים בהם במקום לא צפוי יש פקק ונהגים שנוסעים לפעמים לא יכולים לבחון בזה שאתה בולם או עוצר לגמרי.
חברים, אני אשמח מאוד לתגובות שלכם והעירות שלכם כדי שאוכל להשלים את הכתבה בעוד נושאים חשובים.
שיהיה לנו נסיעה בטוחה ונעימה.
עוד כתבות בנושא הרכב, תנועה והשכרת הרכב בפולין :